Wednesday, 10 February 2016

PENGELOLAAN DAN KEMAHIRAN OLAHRAGA

Saya dikehendaki menghadirkan diri ke kursus pengelolaan dan kemahiran olahraga. Teknik-teknik dan cara yang betul untuk mnggunakan atau menggayakan sesuatu alatan ditunjukkan oleh jurulatih yang berpengalaman.

REFLEKSI OLAHRAGA

Pada 20 dan 21 November, 1SPPL telah menghadiri kursus olahraga yang dijalankan di Stadium Universiti Teknologi Malaysia. Kursus tersebut bermula pada jam 8.00 pagi dengan pengenalan serba sedikit tentang sejarah sukan yang pernah disertai oleh Malaysia. Sebelum kami  memulakan apa jua acara, kami perlu memulakan proses memanaskan badan (warm up).

Pada 20 November, kursus olahraga dimulakan dengan acara lontar peluru. Lontar peluru merupakan acara padang yang melibatkan pengerakan melontar bola logam besi berat sejauh yang mungkin. Berat peluru adalah berbeza-beza mengikut kategori umur dan jantina untuk memudahkan lontaran dibuat berdasarkan keupayaan peserta. Saya diberi pengenalan tentang peraturan dalam acara lontar peluru dan kesalahan yang boleh menyebabkan pembatalan. Pengetahuan asas bagi acara tersebut perlu diketahui agar mampu member tunjuk ajar kepada pelajar-pelajar di sekolah.

Kursus diteruskan dengan acara lempar cakera. Saya diberi pengenalan mengenai cara memegang cakera dengan betul dan melemparkannya mengikut arah jam. Terdapat 2 cara dalam pelemparan cakera termasuklah lempar cakera dengan gaya berdiri dan berpusing. Saya diperkenalkan dengan garis pusat bulatan lempar cakera yang berukuran 2.5 meter dan cakera perlu dilemparkan ke kawasan sektor yang bersudut 40 darjah. Peraturan dalam lempar cakera hampir sama dengan acara lontar peluru.

Kursus acara diteruskan lagi dengan acara lari berpagar. Acara lari berpagar merupakan acara balapan yang menarik kerana acara ini merupakan gabungan antara larian pecut dan penggunaan pagar sebagai halangan. Saya diajar cara dan teknik yang digunakan untuk melepasi halangan tersebut. Sebelum itu, saya diminta melakukan regangan terutamanya pada bahagian kaki untuk mendapatkan fleksibiliti kaki sebelum memulakan latihan.

Jurulatih menunjukkan cara untuk melepasi halangan tersebut dengan pengerakan yang perlahan. Saya perlu mengenali dan biasakan diri dengan ketinggian halangan larian berpagar tersebut. Acara ini memerlukan blok permulaan (starting block) untuk memulakan larian. Terdapat lima fasa dalam acara ini termasuklah fasa permulaan, lonjakan, layangan, mendarat dan penamat.

Fasa pertama melibatkan larian secara konsisten dari permulaan sehingga kami semakin hampir ke pagar. Dalam fasa kedua, fasa lonjakan, peserta perlu melonjak melepasi pagar. Lonjakan peserta amat bergantung kepada ketinggian atlet, kelajuan larian dan jarak jangkauan kaki hadapan. Semasa melonjak, peserta perlu memandang ke hadapan dan melonjak menggunakan hujung tapak kaki. Dalam fasa ketiga, fasa layangan, peserta perlu mengangkat kaki melepasi pagar di samping menghayunkan kaki seiring dengan gerak kaki untuk mendapatkan daya tambahan lonjakan. Badan perlu dicondongkan ke hadapan dan lutut kaki belakang perlu dibengkokkan ke sisi ketika fasa layangan. Fasa mendarat pula melibatkan kaki hadapan menjejak tanah dengan pantas sebaik sahaja kaki belakang melepasi pagar dan fasa ini melibatkan pendaratan hujung kaki hadapan (lead leg). Dalam fasa terakhir iaitu fasa penamat, peserta perlu melakukan larian pecut sebaik sahaja melepasi pagar ke garisan penamat.

Kursus acara terakhir pada hari tersebut ialah lompat jauh. Dengan adanya keterangan jelas mengenai peraturan acara dan melakukan praktikal di stadium, saya dapat mengingati langkah-langkah dan teknik lompat jauh dengan mudah. Kemahiran boleh diasah jika kita praktik dan melakukan lompatan dengan teknik yang betul.

Pada 21 November pula, kursus acara dimulakan dengan acara larian pecut dan berganti-ganti. Saya diperkenalkan cara untuk menggunakan blok permulaan (starting blok) dan cara yang betul untuk menerima baton dari ahli pasukan. Dalam apa jua acara, kita perlu mengetahui kesalahan yang harus dielakkan agar kelayakan peserta tidak akan dibatalkan. Akhir sekali, acara berjalan diperkenalkan. Saya amat terkejut apabila mengetahui acara berjalan dipertandingkan di peringkat kebangsaan. Acara ini juga mempunyai teknik yang tersendiri. Saya diberi kesempatan untuk mengikut serta dalam acara ini dan acara ini amat memerlukan kekuatan di bahagian kaki. Acara ini berbeza dengan acara larian kerana acara ini menggunakan tumit kaki manakala acara larian menggunakan bebola kaki.


Menerusi kursus ini, saya dapat mengenali acara tersebut dan melakukannya dengan cara  atau teknik yang betul. Di samping itu, saya juga berkesempatan untuk mencuba acara yang diperkenalkan dan diberi pengenalan tentang sejarah acara tersebut. Dengan mengetahui lebih terperinci tentang acara balapan tersebut, ilmu asas dapat dikuasai dan dapat diaplikasikan pada masa hadapan apabila mengajar pelajar-pelajar di sekolah nanti.

No comments:

Post a Comment

Adverbs of Time Exercise

 Adverbs of Time Circle the correct answers. 1.      Giraffes sometimes / usually / never eat meat. They are vegetarians. 2.     My little s...