Monday, 10 July 2017

PENGUKURAN DAN PENILAIAN PENDIDIKAN

JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU)
SMK Seri Mersing
Bahasa Melayu Tingkatan 6
                                                         20 Soalan Objektif                       

Bil
Bentuk Soalan - Objektif
Aras Taksonomi
Jumlah Item

Topik / Aspek Bahasa
1
2
3
4
5
6

1
Kata tunggal
1





1
2
Kata ganda
1





1
3
Kata sendi

1




1
4
Morfologi - Kata kerja

1
4



5
5
Morfem

1




1
6
Kata terbitan

1




1
7
Sintaksis – ayat majmuk


1



1
8
Kata tugas


1



1
9
Sintaksis – Ayat

1
1
1


3
10
Pola Ayat – Frasa Nama


1



1
11
Pola Ayat – Frasa Adjektif


1



1
12
Kata sifat



1
1

2
13
Sintaksis – Struktur ayat



1


1

Jumlah Soalan






20

INDEKS KESUKARAN
No. soalan
Indeks Kesukaran
Aras Kesukaran
Tafsiran Item
1
0.80
Rendah
Soalan mudah
2
0.50
Sederhana
Soalan sederhana
3
0.35
Sederhana
Soalan sederhana
4
0.40
Sederhana
Soalan sederhana
5
0.35
Sederhana
Soalan sederhana
6
0.45
Sederhana
Soalan sederhana
7
0.40
Sederhana
Soalan sederhana
8
0.55
Sederhana
Soalan sederhana
9
0.75
Rendah
Soalan mudah
10
0.90
Rendah
Soalan mudah
11
0.40
Sederhana
Soalan sederhana
12
0.30
Tinggi
Soalan sukar
13
0.55
Sederhana
Soalan sederhana
14
0.35
Sederhana
Soalan sederhana
15
0.55
Sederhana
Soalan sederhana
16
0.40
Sederhana
Soalan sederhana
17
0.70
Rendah
Soalan mudah
18
0.70
Rendah
Soalan mudah
19
0.35
Sederhana
Soalan sederhana
20
0.45
Sederhana
Soalan sederhana
Berdasarkan analisis item pada jadual di atas, terdapat 5 item aras kesukaran yang rendah 14 item aras kesukaran yang sederhana dan hanya 1 item sahaja aras kesukaran yang tinggi. Item-item ini secara keseluruhan agak mudah kerana hanya terdapat 1 item aras kesukaran yang tinggi sahaja dapat menguji pelajar manakala kebanyakan itemnya merupakan item sederhana.

INDEKS DISKRIMINASI

No. soalan
Indeks Diskriminasi
Tafsiran Item

1
0
Lemah dan perlu semakan semula
2
-0.2
Lemah dan perlu semakan semula
3
0.1
Lemah dan perlu semakan semula
4
0.4
Sangat baik
5
0.3
Baik dan boleh diperbaiki
6
0.5
Sangat baik
7
0.2
Marginal perlu diperbaiki
8
0.3
Baik dan boleh diperbaiki
9
0.3
Baik dan boleh diperbaiki
10
-0.2
Lemah dan perlu semakan semula
11
0.2
Marginal perlu diperbaiki
12
0.2
Marginal perlu diperbaiki
13
0.3
Baik dan boleh diperbaiki
14
-0.1
Lemah dan perlu semakan semula
15
0.7
Sangat baik
16
0.4
Sangat baik
17
0.2
Marginal perlu diperbaiki
18
0
Lemah dan perlu semakan semula
19
0.3
Baik dan boleh diperbaiki
20
0.3
Baik dan boleh diperbaiki
Berdasarkan analisis item diskriminasi ini, terdapat 6 soalan yang lemah dan tidak boleh disimpan dalam bank soalan untuk digunakan semula. Item-item ini perlu disemak semula oleh penggubal soalan agar dapat menjadi soalan yang baik yang dapat mendiskriminasi pelajar berkebolehan tinggi dan pelajar berkebolehan rendah. Hanya 4 soalan yang boleh diklasifikasikan sebagai soalan yang baik dan boleh diguna semula untuk  kegunaan masa hadapan dalam menilai pelajar.

ANALISIS ITEM DISTRAKTOR

ITEM 1
DISTRAKTOR
PELAJAR KUMPULAN TINGGI
PELAJAR KUMPULAN RENDAH
B
Tiada
Tiada
C
Tiada
Liyana
D
William, Ilya
Kuga
Hanya terdapat satu distraktor yang dijumpai bekesan dalam item ini iaitu distractor “D”, kerana terdapat 15% pelajar menjawabnya. Walaubagaimanapun, untuk item ini 80% menjawab item dengan betul jadi fungsi distractor “D” tidak terlalu efisyen. Distraktor “B” dan “C” perlu disemak semula kerana tiada pelajar memilhnya sebagai jawapan.

 ITEM 2
DISTRAKTOR
PELAJAR KUMPULAN TINGGI
PELAJAR KUMPULAN RENDAH
A
Aniq
Nisa
C
Tiada
Javin, Kuga
D
Batrisyia, Farha, Hazry, Ilya, Vivian
Pavitra

Distraktor paling berkesan untuk soalan ini ialah jawapan “D” ini kerana 30% pelajar menjawap item ini dgn jawapan tersebut antaranya adalah 5 pelajar dari kumpulan tinggi berbanding distraktor “A” (10%) dan “C” (10%) yang berfungsi kurang baik sebagai distraktor.

ITEM 3
DISTRAKTOR
PELAJAR KUMPULAN TINGGI
PELAJAR KUMPULAN RENDAH
B
Corina, Farha, Ilya, Vivian, Yuna
Esther, Nisa, Pavitra, Redha
C
Syazani
Javin, Liyana, Mikael
D
Tiada
Tiada
Terdapat dua distractor yang berkesan untuk item ini iaitu jawapan “B” dan “C”. Tetapi  fungsi distractor “B”  lebih efisyen dan berkesan kerana 45% pelajar memilih jawapan tersebut berbanding distractor “C” 20% sahaja dan distraktor “D” perlu disemak semula .

ITEM 4
DISTRAKTOR
PELAJAR KUMPULAN TINGGI
PELAJAR KUMPULAN RENDAH
A
Corina
Liyana
B
Hazry, Ilya
Dhania, Javin, Mikael, Redha, Zarina
D
Farha
Esther, Nisa
Distraktor paling berkesan untuk item ini ialah jawapan “B” kerana 35% pelajar memilih jawapan tersebut ianya lebih efisyen sebagai distractor berbanding jawapan “D” dan “A” yang hanya dijawab seramai 15% pelajar sahaja.

ITEM 5
DISTRAKTOR
PELAJAR KUMPULAN TINGGI
PELAJAR KUMPULAN RENDAH
A
Farha, Hazry, Vivian
Dhania, Esther, Kuga, Nisa, Redha
B
Aniq, William
Tiada
C
Tiada
Liyana, Mikael, Pavitra
Terdapat tiga distraktor yang berkesan yang dapat dijumpai untuk item ini iaitu jawapan “A” “B” “C”. Tetapi jawapan “A” lebih efisyen dan berkesan kerana 40% pelajar memilih jawapan tersebut berbanding jawapan “C” yang hanya  15%  dan “B” 10% pelajar sahaja menjawapnya.

ITEM 6
DISTRAKTOR
PELAJAR KUMPULAN TINGGI
PELAJAR KUMPULAN RENDAH
A
Hazry
Esther, Kuga, Nisa, Pavitra
C
Farha
Liyana, Mikael, Redha, Zarina
D
Ilya, Syazani
Tiada
Dua distractor yang paling berkesan yang dipilih oleh pelajar dengan nilai peratus yang sama iaitu 25 % ialah jawapan “A” dan “C”. Keduanya  berfungsi secara efisyen kerana jumlah pelajar memilih jawapan tersebut adalah sama. Distraktor D kurang berkesan sebagai distraktor kerana hanya 10% (dua orang pelajar) yang memilihnya sebagai jawapan untuk item ini.


ITEM 7
DISTRAKTOR
PELAJAR KUMPULAN TINGGI
PELAJAR KUMPULAN RENDAH
A
Hazry, Yuna
Pavitra, Zarina
B
Aniq, William
Dhania, Esther, Kuga, Mikael
C
Farha
Redha
Satu distraktor yang dijumpai berkesan dan berfungsi sebagai distraktor yang bagus untuk item ini dengan peratus 30% dipilih oleh pelajar sebagai jawapan adalah jawapan “B”, ianya lebih berkesan sebagai distraktor berbanding jawapan “A” hanya 20% dan jawapan “C” hanya 10%

ITEM 8
DISTRAKTOR
PELAJAR KUMPULAN TINGGI
PELAJAR KUMPULAN RENDAH
B
Yuna
Javin
C
Corina, Ilya
Dhania, Kuga
D
Tiada
Liyana, Mikael, Nisa

Distraktor yang berkesan dan berfungsi dengan baik untuk item ini adalah jawapan “C” kerana 20% pelajar memilih sebagai jawapan berbanding jawapan “B” dan “D” yang hanya 10% dan 15% sahaja pelajar menjawabnya ianya kurang efisyen sebagai distraktor.

No comments:

Post a Comment

Adverbs of Time Exercise

 Adverbs of Time Circle the correct answers. 1.      Giraffes sometimes / usually / never eat meat. They are vegetarians. 2.     My little s...