JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU)
SMK
Seri Mersing
Bahasa Melayu
Tingkatan 6
20 Soalan Objektif
Bil
|
Bentuk Soalan -
Objektif
|
Aras Taksonomi
|
Jumlah Item
|
|||||
|
Topik / Aspek Bahasa
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
1
|
Kata tunggal
|
1
|
|
|
|
|
|
1
|
2
|
Kata ganda
|
1
|
|
|
|
|
|
1
|
3
|
Kata sendi
|
|
1
|
|
|
|
|
1
|
4
|
Morfologi - Kata kerja
|
|
1
|
4
|
|
|
|
5
|
5
|
Morfem
|
|
1
|
|
|
|
|
1
|
6
|
Kata terbitan
|
|
1
|
|
|
|
|
1
|
7
|
Sintaksis – ayat majmuk
|
|
|
1
|
|
|
|
1
|
8
|
Kata tugas
|
|
|
1
|
|
|
|
1
|
9
|
Sintaksis – Ayat
|
|
1
|
1
|
1
|
|
|
3
|
10
|
Pola Ayat – Frasa Nama
|
|
|
1
|
|
|
|
1
|
11
|
Pola Ayat – Frasa Adjektif
|
|
|
1
|
|
|
|
1
|
12
|
Kata sifat
|
|
|
|
1
|
1
|
|
2
|
13
|
Sintaksis – Struktur ayat
|
|
|
|
1
|
|
|
1
|
|
Jumlah Soalan
|
|
|
|
|
|
|
20
|
INDEKS
KESUKARAN
No. soalan
|
Indeks Kesukaran
|
Aras Kesukaran
|
Tafsiran Item
|
1
|
0.80
|
Rendah
|
Soalan mudah
|
2
|
0.50
|
Sederhana
|
Soalan sederhana
|
3
|
0.35
|
Sederhana
|
Soalan sederhana
|
4
|
0.40
|
Sederhana
|
Soalan sederhana
|
5
|
0.35
|
Sederhana
|
Soalan sederhana
|
6
|
0.45
|
Sederhana
|
Soalan sederhana
|
7
|
0.40
|
Sederhana
|
Soalan sederhana
|
8
|
0.55
|
Sederhana
|
Soalan sederhana
|
9
|
0.75
|
Rendah
|
Soalan mudah
|
10
|
0.90
|
Rendah
|
Soalan mudah
|
11
|
0.40
|
Sederhana
|
Soalan sederhana
|
12
|
0.30
|
Tinggi
|
Soalan sukar
|
13
|
0.55
|
Sederhana
|
Soalan sederhana
|
14
|
0.35
|
Sederhana
|
Soalan sederhana
|
15
|
0.55
|
Sederhana
|
Soalan sederhana
|
16
|
0.40
|
Sederhana
|
Soalan sederhana
|
17
|
0.70
|
Rendah
|
Soalan mudah
|
18
|
0.70
|
Rendah
|
Soalan mudah
|
19
|
0.35
|
Sederhana
|
Soalan sederhana
|
20
|
0.45
|
Sederhana
|
Soalan sederhana
|
Berdasarkan analisis item pada
jadual di atas, terdapat 5 item aras kesukaran yang rendah 14 item aras
kesukaran yang sederhana dan hanya 1 item sahaja aras kesukaran yang tinggi.
Item-item ini secara keseluruhan agak mudah kerana hanya terdapat 1 item aras
kesukaran yang tinggi sahaja dapat menguji pelajar manakala kebanyakan itemnya
merupakan item sederhana.
INDEKS
DISKRIMINASI
No.
soalan
|
Indeks
Diskriminasi
|
Tafsiran
Item
|
1
|
0
|
Lemah
dan perlu semakan semula
|
2
|
-0.2
|
Lemah
dan perlu semakan semula
|
3
|
0.1
|
Lemah
dan perlu semakan semula
|
4
|
0.4
|
Sangat
baik
|
5
|
0.3
|
Baik
dan boleh diperbaiki
|
6
|
0.5
|
Sangat
baik
|
7
|
0.2
|
Marginal
perlu diperbaiki
|
8
|
0.3
|
Baik
dan boleh diperbaiki
|
9
|
0.3
|
Baik
dan boleh diperbaiki
|
10
|
-0.2
|
Lemah
dan perlu semakan semula
|
11
|
0.2
|
Marginal
perlu diperbaiki
|
12
|
0.2
|
Marginal
perlu diperbaiki
|
13
|
0.3
|
Baik
dan boleh diperbaiki
|
14
|
-0.1
|
Lemah
dan perlu semakan semula
|
15
|
0.7
|
Sangat
baik
|
16
|
0.4
|
Sangat
baik
|
17
|
0.2
|
Marginal
perlu diperbaiki
|
18
|
0
|
Lemah
dan perlu semakan semula
|
19
|
0.3
|
Baik
dan boleh diperbaiki
|
20
|
0.3
|
Baik
dan boleh diperbaiki
|
Berdasarkan analisis item diskriminasi ini, terdapat 6
soalan yang lemah dan tidak boleh disimpan dalam bank soalan untuk digunakan
semula. Item-item ini perlu disemak semula oleh penggubal soalan agar dapat
menjadi soalan yang baik yang dapat mendiskriminasi pelajar berkebolehan tinggi
dan pelajar berkebolehan rendah. Hanya 4 soalan yang boleh diklasifikasikan
sebagai soalan yang baik dan boleh diguna semula untuk kegunaan masa hadapan dalam menilai pelajar.
ANALISIS ITEM
DISTRAKTOR
ITEM 1
DISTRAKTOR
|
PELAJAR KUMPULAN
TINGGI
|
PELAJAR KUMPULAN
RENDAH
|
B
|
Tiada
|
Tiada
|
C
|
Tiada
|
Liyana
|
D
|
William, Ilya
|
Kuga
|
Hanya terdapat satu distraktor yang
dijumpai bekesan dalam item ini iaitu distractor “D”, kerana terdapat 15%
pelajar menjawabnya. Walaubagaimanapun, untuk item ini 80% menjawab item dengan
betul jadi fungsi distractor “D” tidak terlalu efisyen. Distraktor “B” dan “C”
perlu disemak semula kerana tiada pelajar memilhnya sebagai jawapan.
ITEM 2
DISTRAKTOR
|
PELAJAR KUMPULAN
TINGGI
|
PELAJAR KUMPULAN
RENDAH
|
A
|
Aniq
|
Nisa
|
C
|
Tiada
|
Javin, Kuga
|
D
|
Batrisyia,
Farha, Hazry, Ilya, Vivian
|
Pavitra
|
Distraktor paling berkesan untuk
soalan ini ialah jawapan “D” ini kerana 30% pelajar menjawap item ini dgn
jawapan tersebut antaranya adalah 5 pelajar dari kumpulan tinggi berbanding
distraktor “A” (10%) dan “C” (10%) yang berfungsi kurang baik sebagai distraktor.
ITEM 3
DISTRAKTOR
|
PELAJAR KUMPULAN
TINGGI
|
PELAJAR KUMPULAN
RENDAH
|
B
|
Corina, Farha,
Ilya, Vivian, Yuna
|
Esther, Nisa,
Pavitra, Redha
|
C
|
Syazani
|
Javin, Liyana,
Mikael
|
D
|
Tiada
|
Tiada
|
Terdapat dua distractor yang
berkesan untuk item ini iaitu jawapan “B” dan “C”. Tetapi fungsi distractor “B” lebih efisyen dan berkesan kerana 45% pelajar
memilih jawapan tersebut berbanding distractor “C” 20% sahaja dan distraktor
“D” perlu disemak semula .
ITEM 4
DISTRAKTOR
|
PELAJAR KUMPULAN
TINGGI
|
PELAJAR KUMPULAN
RENDAH
|
A
|
Corina
|
Liyana
|
B
|
Hazry, Ilya
|
Dhania, Javin,
Mikael, Redha, Zarina
|
D
|
Farha
|
Esther, Nisa
|
Distraktor paling berkesan untuk
item ini ialah jawapan “B” kerana 35% pelajar memilih jawapan tersebut ianya
lebih efisyen sebagai distractor berbanding jawapan “D” dan “A” yang hanya
dijawab seramai 15% pelajar sahaja.
ITEM 5
DISTRAKTOR
|
PELAJAR KUMPULAN
TINGGI
|
PELAJAR KUMPULAN
RENDAH
|
A
|
Farha, Hazry,
Vivian
|
Dhania, Esther,
Kuga, Nisa, Redha
|
B
|
Aniq, William
|
Tiada
|
C
|
Tiada
|
Liyana, Mikael,
Pavitra
|
Terdapat tiga distraktor yang
berkesan yang dapat dijumpai untuk item ini iaitu jawapan “A” “B” “C”. Tetapi
jawapan “A” lebih efisyen dan berkesan kerana 40% pelajar memilih jawapan
tersebut berbanding jawapan “C” yang hanya
15% dan “B” 10% pelajar sahaja
menjawapnya.
ITEM 6
DISTRAKTOR
|
PELAJAR KUMPULAN
TINGGI
|
PELAJAR KUMPULAN
RENDAH
|
A
|
Hazry
|
Esther, Kuga,
Nisa, Pavitra
|
C
|
Farha
|
Liyana, Mikael,
Redha, Zarina
|
D
|
Ilya, Syazani
|
Tiada
|
Dua distractor yang paling berkesan
yang dipilih oleh pelajar dengan nilai peratus yang sama iaitu 25 % ialah
jawapan “A” dan “C”. Keduanya berfungsi
secara efisyen kerana jumlah pelajar memilih jawapan tersebut adalah sama.
Distraktor D kurang berkesan sebagai distraktor kerana hanya 10% (dua orang
pelajar) yang memilihnya sebagai jawapan untuk item ini.
ITEM 7
DISTRAKTOR
|
PELAJAR KUMPULAN
TINGGI
|
PELAJAR KUMPULAN
RENDAH
|
A
|
Hazry, Yuna
|
Pavitra, Zarina
|
B
|
Aniq, William
|
Dhania, Esther,
Kuga, Mikael
|
C
|
Farha
|
Redha
|
Satu distraktor yang dijumpai
berkesan dan berfungsi sebagai distraktor yang bagus untuk item ini dengan
peratus 30% dipilih oleh pelajar sebagai jawapan adalah jawapan “B”, ianya
lebih berkesan sebagai distraktor berbanding jawapan “A” hanya 20% dan jawapan
“C” hanya 10%
ITEM 8
DISTRAKTOR
|
PELAJAR KUMPULAN
TINGGI
|
PELAJAR KUMPULAN
RENDAH
|
B
|
Yuna
|
Javin
|
C
|
Corina, Ilya
|
Dhania, Kuga
|
D
|
Tiada
|
Liyana, Mikael,
Nisa
|
Distraktor yang berkesan dan
berfungsi dengan baik untuk item ini adalah jawapan “C” kerana 20% pelajar
memilih sebagai jawapan berbanding jawapan “B” dan “D” yang hanya 10% dan 15%
sahaja pelajar menjawabnya ianya kurang efisyen sebagai distraktor.
No comments:
Post a Comment